IRISNotes Air 3

Długopis cyfrowy ułatwia życie

Więcej...

Logitech K400 Plus TV

Klawiatura do telewizora...

Więcej...

TP-LINK Archer C5400

Router jak Stonehenge

Więcej...

Natec Turbot

Klawiatura dedykowana Smart TV

Więcej...

Lioncast LK300 RGB

Mechaniczna klawiatura z pełnym podświetleniem

Więcej...

Ciekawe statystyki


Ogólna liczba rejestrowanych domen wzrosła o 11,8 miliona, rodzimy rynek domen z rozszerzeniem .pl nieprzerwanie się kurczy. Według najnowszego raportu NASK liczba nowych rejestracji z końcówką .pl - w ...
Domeny krajowe są popularne w europejskim biznesie. W krajach takich jak Niemcy, Włochy, Francja czy Rosja, liczba stron z adresem zawierającym oznaczenie danego kraju (odpowiednio .de, .it, .fr oraz .ru) urosła pod ...
W naszym kraju telefon komórkowy ma już 74% Polaków, czyli 28,4 miliona osób. Z kolei 6,6 miliona z nich gra w gry mobilne.
Obecnie gracze najchętniej  wykorzystują podczas gamingu komputery PC (ponad 80%), jednak badanie AVM pokazuje bardzo szybki rozwój i wzrost zainteresowania grami na urządzeniach mobilnych. 
Z raportu BSA Global Software Survey opublikowanego w 2014 roku wynika, że 51 proc. oprogramowania zainstalowanego w Polsce w poprzednim roku nie miało licencji, w porównaniu z 43 proc. w skali ...
Rynek aplikacji i gier mobilnych w 2016 roku będzie wart 44,8 mld dolarów i ponad 80 mld w 2020 roku Rynek aplikacji i gier mobilnych w 2016 roku będzie wart 44,8 mld dolarów i ponad 80 mld w 2020 roku
Według najnowszych prognoz Newzoo, rynek gier i aplikacji mobilnych wygeneruje w 2016 roku przychód na poziomie 44,8 mld dolarów a w 2020 ponad 80 miliardów dolarów.
Obecnie, zgodnie ze statystykami podawanymi przez Newzoo, gry są rozrywką już dla przeszło 2,2 miliarda osób, które tylko w zeszłym roku wygenerowały przychód na poziomie 110 miliardów dolarów
Według danych przywoływanych przez Urząd Komunikacji Elektronicznej przeciętny aktywny użytkownik w Polsce wysyła 83 SMS-y miesięcznie.

Kalendarz

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28

Podziel się ze mną swoimi uwagami na temat mojego bloga, co Ci się podoba, co Ci się nie podoba, jakie recenzje chciałbyś tu zobaczyć itp.

Kliknij mnie

 

Częstotliwość odświeżania - odkrywam tajemnice

Częstotliwość odświeżania - odkrywam tajemnice

Kilka lat temu było głośno na temat telewizorów oferujących częstotliwość odświeżania równą 100Hz. Z telewizorów szybko to oczywiście przeszło na monitory komputerowe, a wielu kupujących zaczęło mieć dylemat: patrzeć na tę częstotliwość, czy nie patrzeć? Zwłaszcza, że producenci szybko postanowili skorzystać z okazji i odpowiednio poustawiali ceny telewizorów i monitorów. Oczywiście te z wyższą częstotliwością są droższe.

To jak to jest z tą częstotliwością?

Zacznijmy od tego, że częstotliwość odświeżania jest parametrem określającym ilość obrazów (klatek) wyświetlanych na ekranie w ciągu jednej sekundy. Upraszczając, można powiedzieć, że obecne na rynku monitory (przyjmijmy, że telewizory i monitory komputerowe, będziemy określać wspólnym mianem monitorów) oferujące 60Hz zapewniały płynny i dynamiczny obraz. Wprowadzone kilka lat temu monitory 100 hercowe, pokazały jednak, że obraz ten może być jeszcze bardziej płynny. Jednak zaobserwowanie różnicy pomiędzy nimi wbrew pozorom nie jest wcale tak łatwe. Znacznie lepiej to widać porównując te ekrany z takim, który może odświeżać obraz z częstotliwością 240 Hz. Specjaliści twierdzą, że obraz odświeżany z taką częstotliwością gwarantuje najwyższą płynność. Ale i tu mimo wszystko trzeba sprawnego oka. I to jest największy problem tego porównania - nie ma metody pomiarowej, która określiłaby, która częstotliwość odświeżania zapewnia największy komfort. Jest to odczucie czysto subiektywne.
W tym miejscu trzeba też zwrócić uwagę na inną rzecz - czy jesteśmy w stanie dostarczyć do monitora obraz z taką częstotliwością? O ile karty graficzne w komputerach są w stanie wygenerować odpowiedni sygnał, o tyle stacje telewizyjne emitują swoje programy w częstotliwości 25 lub 48 klatek na sekundę. W takiej też częstotliwości rejestrowany jest obraz przy pomocy kamer filmowych. Telewizory dzięki odpowiednim układom elektronicznym podnoszą tę częstotliwość wypełniając przerwy pomiędzy pierwszą i druga klatką, drugą i trzecią itd. Ponieważ jest to obraz sztucznie generowany, powoduje to czasami powstanie widocznego smużenia, co nie każdemu odpowiada.

samsung cfg70 02 144hz screen refresh rate web cfeb

Im wyższa częstotliwość tym lepsza jakość obrazu (podobno)

To prowadzi nas do kolejnej kwestii - dynamiki zmian obrazu. W przypadku większości programów telewizyjnych i wielu gatunków gier, jest ona niewielka. Po co więc miłośnikowi platformówek albo szachów (tu chyba trochę przesadzam :) ) duża częstotliwość odświeżania? Trochę inaczej to wygląda w przypadku FPS-ów (First Player Shooter) i wyścigów. Tam tempo odświeżania jest istotnym czynnikiem, ale... dla wymagającego gracza.
I oczywiście pozostaje kwestia użytkownika - gracz i kinoman, na pewno skorzystają na płynnym obrazie, a urzędnik? Czy Pani / Panu pracującym na Excelu, Wordzie czy innym programie biurowym różnica pomiędzy 60Hz a 240Hz faktycznie coś wniesie? Nie sądzę.
Spójrzmy na to jeszcze z inne strony - co na temat odświeżania mówią organizacje standaryzujące? Przed laty, gdy stosowano jeszcze monitory CRT, VESA zalecała minimalną akceptowalną dla człowieka częstotliwość odświeżania różną w zależności od rozdzielczości:
- dla rozdzielczości 640x480 i 800x600 - 72 Hz
- dla rozdzielczości 1024x768 - 70 Hz
Co ciekawe widać tendencję zmniejszania odświeżania przy wzroście rozdzielczości. Z drugiej strony zbyt niskie odświeżanie ekranów CRT mogło spowodować uszkodzenie wzroku. Migotanie obrazu nie występuje jednak w przypadku ekranów ciekłokrystalicznych, gdzie nie ma efektu zanikania obrazu jak to było w przypadku CRT. Tutaj już przy częstotliwości 25 Hz obraz miał akceptowalną płynność w większości zastosowań. Teraz jednak mamy do czynienia z monitorami LCD, więc traktujmy CRT tylko jako ciekawostkę. Zwłaszcza, że nowe karty graficzne wyposażone wyłącznie w cyfrowe wyjścia obrazu w zasadzie uniemożliwiają korzystanie z tych monitorów. A wracając do standardu odświeżania monitorów LCD - w przypadku takich ekranów nie ma czegoś takiego jak standard. To pozwala producentom prześcigać się w produkowaniu monitorów z jak najwyższą częstotliwością odświeżania zapewniając, że im wyższa częstotliwość, tym lepsza jakość obrazu.
Trochę inaczej natomiast wygląda odświeżanie w przypadku telewizorów 3D. Producenci trochę tu naciągają tę wartość, ponieważ odświeżanie 200 Hz oznacza w przypadku tych monitorów, że obraz dla każdego oka wyświetlany jest 100 razy w ciągu sekundy. Przypomnę, że obraz 3D jest generowany poprzez wyświetlenie dwóch takich samych obrazów przesuniętych względem siebie.

13 prototyp monitora z czestotliwoscia odswiezania 480 hz 0

Prototyp monitora z częstotliwością odświeżania 480 Hz

Wracając do decyzji wyboru: standardowy monitor, lepszy 100 hercowy czy najlepszy dziś na rynku 240 hercowy? Oczywiście wszystko zależy od tego na co nas stać, a ponieważ śmiem twierdzić, że 90% ludzi nie zauważy różnicy pomiędzy płynnością obrazu monitora 100 Hz i 240 Hz wnioskuję za wybraniem środkowego wariantu. Większości użytkowników komputerów i większości graczy to w zupełności wystarczy. Modele z częstotliwością 240 Hz, są raczej kierowane do zawodowców sprawdzających swoje umiejętności w profesjonalnych turniejach e-sportowych.

Reasumując:

- obraz o wyższej częstotliwości jest bardziej płynny
- aby skorzystać z wyższej częstotliwości odświeżania należy dysponować urządzeniem nadającym odpowiedni sygnał
- warto się zastanowić czy będziemy oglądać obrazy, które będą się dynamicznie zmieniać
- częstotliwość odświeżania w monitorach 3D to najczęściej suma odświeżeń każdego z obrazów

Znajdziesz mnie:

Sign in with Google+ Subscribe on YouTube