Genesis Radon 720 Virtual 7.1 Headset

Słuchawki z mocnym powerem

Więcej...

Natec Crake

Mysz o nietypowym, bardzo nietypowym kształcie

Więcej...

Monitor Lenovo L24q

Elegancki monitor o nietuzinkowych możliwościach

Więcej...

Router TP-LINK M7200

Sieć WiFi w kieszeni

Więcej...

Genesis Xenon 400

Gamingowa elegancja w dłoni

Więcej...

Ciekawe statystyki


Ogólna liczba rejestrowanych domen wzrosła o 11,8 miliona, rodzimy rynek domen z rozszerzeniem .pl nieprzerwanie się kurczy. Według najnowszego raportu NASK liczba nowych rejestracji z końcówką .pl - w ...
Domeny krajowe są popularne w europejskim biznesie. W krajach takich jak Niemcy, Włochy, Francja czy Rosja, liczba stron z adresem zawierającym oznaczenie danego kraju (odpowiednio .de, .it, .fr oraz .ru) urosła pod ...
W naszym kraju telefon komórkowy ma już 74% Polaków, czyli 28,4 miliona osób. Z kolei 6,6 miliona z nich gra w gry mobilne.
2.57 mln domen z końcówką pl jest utrzymywanych w Polsce
Obecnie gracze najchętniej  wykorzystują podczas gamingu komputery PC (ponad 80%), jednak badanie AVM pokazuje bardzo szybki rozwój i wzrost zainteresowania grami na urządzeniach mobilnych. 
Z raportu BSA Global Software Survey opublikowanego w 2014 roku wynika, że 51 proc. oprogramowania zainstalowanego w Polsce w poprzednim roku nie miało licencji, w porównaniu z 43 proc. w skali ...
Z najnowszych badań przeprowadzonych na próbie ponad 600 tys. serwisów WWW wynika, że 41% z nich odwiedzanych jest spoza terytorium Polski
Rynek aplikacji i gier mobilnych w 2016 roku będzie wart 44,8 mld dolarów i ponad 80 mld w 2020 roku Rynek aplikacji i gier mobilnych w 2016 roku będzie wart 44,8 mld dolarów i ponad 80 mld w 2020 roku
Według najnowszych prognoz Newzoo, rynek gier i aplikacji mobilnych wygeneruje w 2016 roku przychód na poziomie 44,8 mld dolarów a w 2020 ponad 80 miliardów dolarów.
Obecnie, zgodnie ze statystykami podawanymi przez Newzoo, gry są rozrywką już dla przeszło 2,2 miliarda osób, które tylko w zeszłym roku wygenerowały przychód na poziomie 110 miliardów dolarów

Kalendarz

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Podziel się ze mną swoimi uwagami na temat mojego bloga, co Ci się podoba, co Ci się nie podoba, jakie recenzje chciałbyś tu zobaczyć itp.

Kliknij mnie

 

Komputery, komputery … czego używali astronauci?

Dzisiejsze komputery można wziąć pod pachę, schować do plecaka lub w ekstremalnych przypadkach schować do kieszeni. Procesory czterordzeniowe to już standard. Ba! W telefonach komórkowych stosowane są układy z dwoma rdzeniami. Wszystkie one mają moc obliczeniową, która pozwala na prowadzenie setek przeliczeń w ułamku sekundy. A zastanawialiście się kiedyś, jaki komputer wspierał astronautów przy pierwszych lotach w Kosmos?

Computer-590x330

Neil Armstrong wylądował na Księżycu prawie 44 lata temu. Jego komputer miał procesor, który taktował z częstotliwością 1.024 MHz. Dziś na takim komputerze nie uruchomilibyśmy żadnej aplikacji. Tymczasem 40 lat temu, był to cud techniki. Super nowoczesny procesor, przeznaczony dla pojazdów kosmicznych i z kosmiczną ceną. 
Komputer zamontowany na statku Armstronga to Apollo Guidance Computer (AGC) wyposażony w pamięć o pojemności 74kB. Dziś minimum stosowane w komputerach to 1 GB (tablety, smartfony) i 2 GB (komputery stacjonarne). Tymczasem pamięć wykorzystywana w AGC to toroidalne rdzenie ferrytowe splatane ręcznie. Dziś nikt już nie bawiłby się w taką manufakturę, a kiedyś … była to najnowsza technologia.

800px-Primitive Magnetic Memory
Prawdziwym osiągnięciem AGC było to, że pozwalał na uruchomienie kilku zadań na raz oraz to, że pozwalał na ich priorytetowanie. Między innymi ta cecha komputera spowodowała, że misja Apollo 11 nie zakończyła się tragicznie. Mało kto wie, że podczas lądowania modułu księżycowego, błąd sprzętowy jednego z radarów lądownika spowodował przekazanie do komputera olbrzymiej ilości danych do przeliczenia. Spowodowało to przeciążenie systemu oraz uruchomiło szereg alarmów ostrzegających załogę i kontrolerów. Sytuacja została opanowana dzięki priorytetom, które były nadawane poszczególnym obliczeniom. System operacyjny zwolnił wystarczająco dużo mocy obliczeniowej, by zakończyć obliczenia potrzebne do wylądowania.

800px-Agc verb-noun-listAstronauci z Apollo 11 wprowadzali do AGC dane przy pomocy DSKY (display i keyboard - z liter tych dwóch pojęć powstała wspólna nazwa DSKY – interfejsu wyposażonego w klawiaturę i wyświetlacz). Komendy składały się z par czasowników i rzeczowników, które miały przypisane odpowiednie numery. Było to znacznie wygodniejsze od wcześniej stosowanych komputerów, dla których programy przygotowywano na specjalnych perforowanych kartach. Odpowiednio wycięte otwory informowały komputer, jaką procedurę uruchomić oraz jakie zmienne przyjąć do obliczeń.

Jak wyglądała praca z DSKY? Trzeba było nacisnąć klawisz "Verb", poprzedzony liczbą, która korespondowała z określonym zadaniem, które miał wykonać komputer lub urządzenie peryferyjne komputera. W celu wprowadzenia danych użytkownik naciskał klawisz "Noun" z odpowiednią liczbą.

AGC user interface
Zastosowany w Apollo 11 komputer miał również inne zalety. Prosta konstrukcja zapewniała prostą obsługę, a więc minimalizowała zjawisko błędu. Zgodnie z zasadą – bardziej złożone urządzenie, wymaga więcej elementów, więcej elementów to większe ryzyko błędu – NASA chciałaby komputer w statku kosmicznym był jak najprostszy. Do dziś niektóre wojskowe samoloty są wyposażane w jak najprostsze układy.
Czy da się porównać moce obliczeniowe komputera z Apollo 11 z dzisiejszym komputerem? Może to być ciężkie, z uwagi na różne technologie i różne zapotrzebowanie na dane. Przykładowo, łazik Asimov zbudowany przez zespół X Prize wykorzystuje GPU Nvida Tesla, którego szybkość zegara mierzy się w GigaFLOP-ach. Komputer wykorzystywany jest do tego samego co AGC – obliczeń związanych z lądowanie łazika na powierzchni Księżyca. Z kolei stacje kontroli naziemnej wykorzystują GPU do analizowania danych zebranych przez czujniki Asimova i do dekompresji przekazu wideo z kamer o wysokiej rozdzielczości zamontowanych na łaziku.

800px-Lunar Module Simulator
Nie da się jednak ukryć, że to właśnie rozwój technologii kosmicznej wpłynął na rozwój komputerów i to co dziś mamy, zawdzięczamy właśnie m.in. Apollo Guidance Computer.
Niemniej, jak się popatrzy na panel komputera i pomyśli co robią dziejesz komputery (i jak często aplikacje się wywalają), trudno uwierzyć, że byli ludzie, którzy z takim sprzętem odważyli się polecieć ku gwiazdom …

Komentarze   

# fgfgfg 2018-02-04 23:57
nie jednoczesnie a po kolej... ten komputer potrafił tylko jedno zadanie wykonywac na raz
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować

Znajdziesz mnie:

Sign in with Google+ Subscribe on YouTube