Notatnik elektroniczny LCD Forever

Ciekawy sposób notowania

Więcej...

Forever VRB-200

Wirtualna rzeczywistość z dźwiękiem

Więcej...

Genesis Argon 570

Słuchawki nie tylko do komputera

Więcej...

Genesis Rhod 400 RGB

Klawiatura z pełną kolorstyką podświetlenia

Więcej...

Genesis Argon 500

Cecha szczególna: duża uniwersalność

Więcej...

Ciekawe statystyki


Ogólna liczba rejestrowanych domen wzrosła o 11,8 miliona, rodzimy rynek domen z rozszerzeniem .pl nieprzerwanie się kurczy. Według najnowszego raportu NASK liczba nowych rejestracji z końcówką .pl - w ...
W naszym kraju telefon komórkowy ma już 74% Polaków, czyli 28,4 miliona osób. Z kolei 6,6 miliona z nich gra w gry mobilne.
Obecnie gracze najchętniej  wykorzystują podczas gamingu komputery PC (ponad 80%), jednak badanie AVM pokazuje bardzo szybki rozwój i wzrost zainteresowania grami na urządzeniach mobilnych. 
Z raportu BSA Global Software Survey opublikowanego w 2014 roku wynika, że 51 proc. oprogramowania zainstalowanego w Polsce w poprzednim roku nie miało licencji, w porównaniu z 43 proc. w skali ...
Rynek aplikacji i gier mobilnych w 2016 roku będzie wart 44,8 mld dolarów i ponad 80 mld w 2020 roku Rynek aplikacji i gier mobilnych w 2016 roku będzie wart 44,8 mld dolarów i ponad 80 mld w 2020 roku
Według najnowszych prognoz Newzoo, rynek gier i aplikacji mobilnych wygeneruje w 2016 roku przychód na poziomie 44,8 mld dolarów a w 2020 ponad 80 miliardów dolarów.
Według danych przywoływanych przez Urząd Komunikacji Elektronicznej przeciętny aktywny użytkownik w Polsce wysyła 83 SMS-y miesięcznie.

Kalendarz

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Podziel się ze mną swoimi uwagami na temat mojego bloga, co Ci się podoba, co Ci się nie podoba, jakie recenzje chciałbyś tu zobaczyć itp.

Kliknij mnie

 

Smartfon i wirtualna rzeczywistość

Samsung Gear VR

Wirtualna rzeczywistość to już codzienność. Nie potrzebujemy komputera, by móc zanurzyć się w cyfrowym świecie, wystarczą gogle VR i smartfon. Zarówno jednych, jak i drugich jest już na rynku sporo – oczywiście z przewagą telefonów. Dlatego warto się zastanowić, czy każdy smartfon nadaje się do wirtualnych wycieczek? Na co warto zwrócić uwagę, gdy chcemy kupić nowy telefon a marzy się nam podbijanie wirtualnych światów? Warto w tym celu wyłuskać najlepsze smartfony (albo najlepsze z najtańszych) na aukcjach internetowych (np. na popularnym Allegro.pl), które będą w sobie łączyły odpowiednią wydajność i dobrą cenę. Zanim jednak sięgniemy po telefon, warto się zastanowić, co taki smartfon powinien mieć, by mógł płynnie obsługiwać wirtualną rzeczywistość.

Przede wszystkim warto się zastanowić, co kupujemy pierwsze: smartfon czy gogle VR? Ponieważ dziś praktycznie każdy ma swój telefon, rozsądnie byłoby przyjąć wariant drugi, czyli dobieramy gogle do posiadanego telefonu. W tym przypadku wyznacznikiem jest zasobność naszej kieszeni oraz specyfikacja akcesorium VR. Warto zwrócić uwagę, na ten ostatni punkt, bo jak to zwykle bywa, gogle goglom nierówne. Każde takie okulary obsługują określony zakres wyświetlaczy, co przekłada się na określone modele smartfonów. Przykładowo, do Forever VR VRB-200 włożymy telefony, których ekrany mają przekątną od 4.7 do 6.2 cala (np. Huawei 7 Elite czy iPhone 6s). Tym samym np., iPhone 5 jest już wyeliminowany, nie skorzystamy z niego we współpracy ze wspomnianymi goglami. Idąc dalej – warto zastanowić się nad dźwiękiem. Niektóre urządzenia mają wbudowane słuchawki, a niektóre, jak np. Goclever 3D Elysium VR takiego wyposażenia nie mają. W tym przypadku musimy się cieszyć muzyką wydobywającą się z telefonu we wnętrzu obudowy, co nie zawsze brzmi dobrze. Każdy na pewno wie, jak ważny jest dźwięk, dlatego warto na to zwrócić uwagę dobierając gogle. Nie ma nic gorszego niż wypakowanie wyczekanego gadżetu i przekonanie się, że mój smartfon nie współpracuje z nim w 100%.

goclever 3d elysium vr 10 20160312 1420644077

Gogle VR z zainstalowanym smartfonem

Kolejnym aspektem, na który trzeba zwrócić uwagę, jest system na którym pracuje nasze urządzenie. W przypadku gogli VR nie ma większego problemu, bo one z reguły składają się tylko z okularów i odpowiednich mechanizmów korygujących ich rozstaw i ostrość i nie korzystają ze wsparcia programowego. Ale w przypadku smartfonów powinien to być model z Androidem, co najmniej w wersji 4.1 (JellyBean). Ponieważ jednak wiele aplikacji wymaga już wersji 5.0, proponuję przyjąć Lollipop jako wersję minimum. Warto zwrócić na to uwagę, ponieważ w przypadku tanich smartfonów, można jeszcze znaleźć egzemplarze ze starymi wersjami systemu. W przypadku IPhonów, powinny to być modele, z systemem w wersji co najmniej 8.0.
Dobierając gogle warto też sprawdzić, czy przyciski, w które je wyposażono są magnetyczne czy pojemnościowe. W przypadku tego pierwszego nasz smartfon powinien być wyposażony w odpowiedni czujnik – magnetometr. No i nie zapomnijmy o żyroskopie. Wirtualna rzeczywistość z telefonem bez żyroskopu traci cały urok. To on odpowiada za weryfikację położenia smartfonu, dzięki czemu obraz na ekranie obraca się razem z nami.
Obecność odpowiednich czujników można sprawdzić przy pomocy odpowiednich programów (np. EZE VR z Google Play).
Jeśli jednak planujemy kupić nowy telefon i chcemy go wykorzystać do eksploracji wirtualnych światów, warto podejść do zakupu trochę inaczej. Oczywiście trzeba zwrócić uwagę na powyższe elementy, a więc obecność żyroskopu, przyciski i odpowiedniej wersji systemu operacyjnego, ale są też inne rzeczy, które w przypadku nowego telefonu warto wziąć pod uwagę.

product largehuawei honor 7 lite lte dual sim szary 326409pr 2016 9 16 11 11 44 916

Huawei Honor 7 Lite

Przede wszystkim wyświetlacz. Jeśli myślicie o VR, to im większy wyświetlacz, tym większa będzie Wasza radość. Obraz będzie większy, pełniejszy, uczucie obecności w wirtualnym świecie będzie bardziej rzeczywiste. Oprócz wielkości dobrze jest wziąć pod uwagę rodzaj ekranu. A mamy ich kilka do dyspozycji:
• TN (nazywany też TFT) – najczęściej chyba spotykany w smartfonach.
• IPS – ulepszony TFT, charakteryzuje się bardziej intensywnymi barwami, jest coraz powszechniej stosowany przez producentów smartfonów
• AMOLED - dobry do dużych rozdzielczości
Pierwszy z wymienionych nie wyróżnia się niczym specjalnym na tle pozostałych, ale będzie dobrym wyborem tam gdzie będziemy mieli do czynienia z mniejszą gęstością pikseli. Z kolei w przypadku AMOLED (i jego mutacji w postaci Super AMOLED i Super AMOLED Plus) przy większych gęstościach obrazu mogą być widoczne odstępy między pikselami, czyli tzw. efekt screen door effect. Za to mają one bardzo intensywne kolory i czerń, która jest naprawdę czarna. Wynika to z wyłączenia pikseli, które mają odzwierciedlać tę barwę. W efekcie powoduje to znaczne zmniejszenie ilości emitowanego przez telefon światła. Tego typu ekrany trudno jednak znaleźć w tanich smartfonach.
Kolejna rzecz, to coś, na co niewiele osób zwraca uwagę, czyli tzw. bryłę ekranu. Jeśli będzie wygięty, jak np. LG G Flex, to obraz widoczny w goglach będzie zniekształcony. Warto o tym pamiętać, bo wszystkie gogle VR są przystosowane do płaskich ekranów.
O wielkości ekranu już pisałem, warto jednak o tym pamiętać i kierować się zasadą – im większy, tym lepszy. Oczywiście należy pamiętać, by nie przekroczyć granicy, którą „obsługują” gogle VR. Moim zdaniem bezpiecznie jest przyjąć maksymalny rozmiar ekranu, jako 6.5”.
Równie istotnym parametrem, jak wielkość ekranu, jest jego rozdzielczość. I tu działa podobna zasada jak poprzednio – im większa tym lepsza. Warto jednak pamiętać, że idzie ona w parze z mocą obliczeniową procesora. Im wyższa rozdzielczość, tym mocniejszy procesor będzie potrzebny. Moim zdaniem minimalną rozdzielczością, którą powinniśmy brać pod uwagę jest Full HD, czyli 1920 x 1080 pikseli. Rozdzielczość i wielkość ekranu mają z kolei wpływ na zagęszczenie pikseli. Dobrze jest nie schodzić z tym parametrem poniżej 440ppi, ponieważ może to zaowocować widocznymi odstępami pomiędzy poszczególnymi pikselami, czyli efektem screen door effect, o którym wspomniałem powyżej.
Płynne przemierzanie wirtualnej rzeczywistości wymaga dobrej wydajności CPU. Zalecaną konfiguracją jest co najmniej 4-rdzeniowy Snapdragon 600 1.9 GHz. Słabsze procesory też mogą obsłużyć VR, ale to jak płynnie będą się zmieniać obrazy, w dużej mierze zależy m.in. od procesora. Programy, nazwijmy je „popularno naukowe” (w rodzaju Discovery VR) będą miały mniejsze wymagania niż gry. Jeśli więc chcecie podróżować przy pomocy VR w różne części świata, 4 rdzenie i 2GB RAM-u powinny wystarczyć. Jeśli chcecie grać – szukajcie telefonu z lepszymi parametrami.
Bardzo często aplikacje VR wymagają łączności i tu raczej nie powinno być problemu. Każdy smartfon z Androidem czy iOS-em ma WIFI w standardzie. Dopóki nie będziemy chcieli korzystać z takich narzędzi jak SteamVR, dadzą sobie radę. Jeśli zamarzy się Wam korzystanie z platformy Valve, dobrze jest mieć smartfon obsługujący nowszy standard – 802.11ac. Nowsze telefony są już w taki moduł radiowy wyposażone.

gearp

Gogle Samusng Gear VR

Podsumowując: telefon, z który chcemy wyruszyć na podbój wirtualnych rzeczywistości powinien mieć:
- żyroskop
- ekran o rozdzielczości Full HD i przekątnej min. 5” i nie więcej niż 6.5”
- min. Androida 5.0 lub iOS 8.0
- min. procesor 4 rdzeniowy taktowany 1.9GHz
- min. pamięć RAM 2GB
- min. WiFi 802.11n
Powyższe parametry są wartościami minimalnymi, które proponuję brać pod uwagę.
Skoro już wiemy, jakiego smartfona szukamy, warto na koniec zastanowić się ile będzie nas kosztował. Sprawdziłem to na Allegro, gdzie można kupić najlepsze smartfony w przystępnej cenie. Oczywiście szukałem takiego, który będzie spełniał moje warunki. Posortowałem sobie listę telefonów wg. najniższej ceny, wybierając przy pomocy filtrów modele z Androidem, pamięcią min 2 GB RAM i rozdzielczością Full HD (kiedy czytacie ten artykuł, lista telefonów może być inna) i sprawdziłem, kilka pierwszych modeli pod kątem powyższych parametrów.

Model  Cena  Żyroskop Przekątna ekranu System CPU RAM WIFI
TP-LINK Neffos C5 Max 16GB DS Octa    448,00 zł Tak 5,5" Android 5.1 8 rdzeniowy, taktujący z częstotliwością 1.3GHz 2 GB Tak
Oukitel u20 Plus    461,79 zł Tak 5,5" Android 7.0 Nougat PL 4 rdzeniowy, taktujący z częstotliwością 1.5GHz 2GB 802.11b/g/n
X5001 8 rdzeni Dual Sim 13MPX FHD    499,00 zł Tak 5" Android 4.4 8 rdzeniowy, taktujący z częstotliwością 2GHz 2GB Tak

 

Jak widać, już za ok. 450 złotych można kupić smartfona spełniającego określone powyżej warunki.

 

Znajdziesz mnie:

Sign in with Google+ Subscribe on YouTube